هدف از این پایان نامه بررسی اثربخشی تنوع کاربرد کارتهای عابربانک در بانکداری الکترونیک بر بهبود عملکرد شعب بانک ها بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد
تعداد صفحات | 170 |
حجم | 480 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی تنوع کاربرد کارتهای عابربانک در بانکداری الکترونیک بر بهبود عملکرد شعب بانک ها بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد
چکیده
استفاده از کارت های ATM یکی از ابزارهای بانکداری الکترونیکی است که موجب تسهیل در ارائه وجوه نقد و سرعت انتقال وجوه و همین طور دقت و کاهش حجم عملیات مربوط به ارائه پول را فراهم می آورد. اصلاحات ساختاری در بخش های واقعی و مالی اقتصاد ایران و بانک های کشور دربر دارنده مؤلفه های گوناگونی است. به نظر می رسد شناسایی عوامل بهبود عملکرد در نظام بانکی می تواند پیش نیازی برای ایجاد تحول در نظام بانکداری ایران باشد.
تحقیق حاضر به بررسی این سوال می پردازد که آیا تنوع کاربرد کارتهای ATM بر بهبود عملکرد شعب بانک های دولتی و خصوصی تاثیرگذار است؟روش تحقیق از نوع توصیفی، تحلیلی از نوع علی است. جامعه آماری انتخاب شده مشتریان (دارندگان کارت ATM) بانک های دولتی و خصوصی استان گیلان می باشند که تعداد 400 نمونه از طریق روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از رگرسیون و تحلیل واریانس استفاده شد.با توجه به نتایج به دست آمده مشاهده شد تنوع کاربرد کارت های ATM بر بهبود عملکرد شعب بانک های دولتی و خصوصی استان گیلان تاثیرگذار است و شدت رابطه بین تنوع کاربرد کارتهایATM و بهبود عملکرد برابر 640/0 می باشد؛ از طرفی ضریب تعیین نیز برابر با 409/0 می باشد که بیانگر آنست که متغیر تنوع کاربرد کارتهایATM در حدود 41 درصد متغیر بهبود عملکرد را تبیین می کند. همچنین تنوع کاربرد کارتهای ATM بر ابعاد بهبود عملکرد بصورت جداگانه نیز تاثیرگذار است.
کلمات کلیدی: بهبود عملکرد، سودآوری، رضایت مشتری، احساس امنیت مشتری، کارت ATM
مقدمه
از ویژگیهای قرن حاضر، توسعه اعجاب آور تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات و بکارگیری آن جهت افزایش سرعت و کیفیت در ارائه خدمات میباشد ضمن این که بخش خدمات در حدود 20 درصد کل تجارت جهانی را تشکیل می دهد و در طی 15 سال گذشته، مانند تجارت کالا از رشد سریع 5/8 درصدی برخوردار بوده است. این پیشرفت، بانکداری را نیز تحت تأثیر شدید خود قرار داده و باعث تغییرات عمدهای در این صنعت گردیده است. سرعت توسعه صنعت انفورماتیک باعث ایجاد تغییرات عمدهای در شکل پول و سیستمهای انتقال منابع در عرصه بانکداری گردیده و مفاهیم جدیدی از بانکداری تحت عنوان بانکداری الکترونیکی ظهور یافته است.
صنعت بانکداری ایران به عنوان یکی از پایه های تاثیر گذار در اقتصاد کشور نقش تعیین کنندهای در فعالیت های اقتصادی کشور ایفا می کند. شکاف موجود میان صنعت بانکداری ایران و بانکداری روز دنیا بیانگر فاصله معنی دار بانک های ایرانی با استاندارد های بین المللی است. وجود چنین شرایطی لزوم تجدید نظر در روابط بین نظام بانکداری و مشتریان به عنوان منبع اصلی درآمد و موفقیت سازمان را ضروری می سازد. مشتریان را باید دلیل وجودی سازمان به حساب آورد لذا نه تنها شناخت نیاز های آشکار آنان، پیش بینی، تعیین و هدایت نیاز های پنهان مشتریان، طراحی و اجرا ی برنامه های ارائه خدمات در جهت رفع این نیاز ها برای جذب مشتری از ارکان اساسی هرگونه فعالیت در سازمان می باشد. شعار معروف ”همیشه حق با مشتری است” اگر به درستی اجرا شود می تواند باعث کسب موفقیت در نظام بانکداری کشور شود. به کارگیری جدیدترین روشهای بازاریابی در زمینه مشتری مداری و کسب رضایت مشتری باعث موفقیت سازمان می گردد. زمانی که بتوانیم نیاز های مشتریان را نسبت به رقبای دیگر زودتر تشخیص داده و با ارائه راهکارهای مناسب مشتریانمان را زودتر از رقبا شناسایی و جذب نماییم؛ آنگاه سازمانی موفق خواهیم بود.
تشریح و بیان مسئله
استفاده از کارت های ATM یکی از ابزارهای بانکداری الکترونیکی است که موجب تسهیل در ارائه وجوه نقد و سرعت انتقال وجوه و همین طور دقت و کاهش حجم عملیات مربوط به ارائه پول را فراهم می آورد. اصلاحات ساختاری در بخش های واقعی و مالی اقتصاد ایران و بانک های کشور در بر دارنده مؤلفه های گوناگونی است. به نظر می رسد شناسایی عوامل بهبود عملکرد در نظام بانکی می تواند پیش نیازی برای ایجاد تحول در نظام بانکداری ایران باشد. از آن جاییکه در سازمان ها به بهبود عملکرد و رشد آن، چندان پرداخته نشده و از طرفی استفاده از ابزار مناسب برای کاهش حجم کار و شناسایی و ارضاء نیازهای مشتریان به خوبی صورت نمی گیرد، چنین به نظر می آید که شناخت و بکارگیری ابزار مناسب در بانک ها با توجه به پولی شدن اقتصادها و پیشرفتهای علمی در زمینه تجارت الکترونیک می تواند گام مؤثری در این زمینه باشد. که با استفاده از آن بتوان در زمان های مختلف، تغییرات به وجود آمده در میزان رضایت و احساس امنیت مشتریان و همین طور سودآوری بانک ها را مورد بررسی و سنجش قرار داد ( براداران حسن زاده و همکاران، 1388، ص190 ).
بانکداری الکترونیکی را می توان استفاده و نمایش تکنولوژی های گوناگون و متفاوت خدمات و گسترش ماشین های خودپرداز و ارائه مستقیم صورت حساب، پرداخت اتوماتیک و انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری خانگی تعربف کرد. در انتقال الکترونیکی وجوه یک وظیفه مهم وجود دارد و آن امکان دسترسی سریع و پیوسته به وجوه می باشد. مطالعات زیادی جهت نشان دادن قسمت های سودآور و قابلیت سوددهی بانکداری پیوسته الکترونیکی صورت گرفته است ( Pikkarainen, 2004, p. 225). امروزه به لحاظ شرایط داخلی و موقعیت بین المللی نظام جمهوری اسلامی ایران ضرورت تحول در نظام بانک های دولتی کشور بیش از هر زمان دیگر ملموس و قطعی می باشد. لازم است با توجه به نقشی که این نظام بانکی شایسته و کارآمد در تحقق برنامه های توسعه دارد به عنوان یکی از اساسی ترین برنامه های توسعه کشور به آن توجه شود (الوانی و ریاحی، 1382، ص20). با پولی شدن اقتصادها اهمیت و نقش سیاست های پولی، ارزی در بانکداری کشورها روزافزون گردیده است، بانکداری به جهت نقشی که در هدایت نقدینگی و خلق اعتبار در جامعه دارد حائز اهمیت می باشد. بانک ها و برخی از مؤسسات مالی و اعتباری در سال های اخیر مبادرت به صدور کارت های اعتباری نموده اند که این کارت ها نیز به نوبه خود یک نوع پول آفرینی محسوب می شوند.
از آنجاییکه که مردم علاقه مند به ذخیره پولی هستند که در مقابل خطرات مصون باشد و از طرف دیگر بانکدار؛ سلامت، راحتی، سهولت انتقال و خدمات دفترداری را با هزینه بسیار کم و یا بدون هزینه برای آن ها فرهم نماید. لذا کارت پول یا کارت بانکی از حدود 50 سال پیش متداول شد. و هدف اصلی و اولیه از ایجاد کارت پول، جایگزین کردن آن به جای سکه و اسکناس بوده تا امنیت جانی و مالی صاحبان آن فراهم شود و کاستن از هزینه های واحدهای تحویل و نگه داری و غیره در بانک ها بوده و است. بنابراین عملکرد مطلوب و مورد انتظار بانک منوط به ایجاد محیطی است که در خور آن بوده و مدیران متولی و مسئول آن می باشند. به کارگیری ابزار مناسبی همچون کارت های بانکی به دلیل مزایایی چون کاستن از زمان انتظار و سرعت در نقل و انتقال وجوه در کنار روند رو به رشد فن آوری، تشکیل مفهومی در برگیرنده پول مجازی با استفاده از ابزار الکترونیکی باعث پیدایش تحولی در صنعت بانکداری و گرایشی با عنوان تجارت الکترونیکی گردیده است. تجارت الکترونیک شامل تمام فرم های مبادلات تجاری و بازرگانی از قبیل خرید و فروش کالا و خدمات به کمک ابزار الکترونیکی همچون تلفن، تلویزیون، کامپیوتر و اینترنت و غیره می باشد ( Mazloumian, 2004, p. 2 ).
توسعه فزاینده سیستم مالی در کشورهای در حال توسعه و گسترش روزافزون بانک های تجاری و سازمانهای بیمه و مؤسسات پرداخت کننده مستمری فضای رقابتی خاصی را پیش روی سازمان ها قرار داده است ( بهمن پور، 2003، ص12 ). پس با شناخت نیازها و انتظارات مشتریان محیط کار و دیگر عوامل مؤثر بر رفتار مشتریان و کارکنان می توان کارایی و اثربخشی را معنا کرد و بهبود عملکرد را عینیت بخشید ( کردنائیج و دلخواه، 1383، ص4 ). با توجه به اینکه در هر بانکی سیستم بانکداری مسئول پیگیری و تخمین بهره و سرمایه گذاری داراییهای مشتریان در یک مکان مطمئن می باشد به نحوی که بالاترین میزان رضایت مشتریان بانک را به دنبال داشته باشد. و چنین عملکردی مستلزم استفاده از ابزار مناسب می باشد (ابراهیمی، 2002، ص6). لذا آنچه در این تحقیق اهمیت دارد، ، بررسی تنوع کاربرد کارت های ATM بر بهبود عملکرد شعب بانک های دولتی و خصوصی می باشد
فهرست مطالب
چکیده1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1) مقدمه .3
1-2) تشریح و بیان مسئله .3
1-3) اهمیت و ضرورت تحقیق .5
1-4) اهداف تحقیق .6
1-5) چهارچوب نظری .6
1-6) فرضیات تحقیق .7
1-7) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها .7
1-8) قلمرو تحقیق .9
1-9) جمع بندی .9
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
2-1) بانکداری الکترونیک .12
2-2) تاریخچه بانکداری الکترونیک .14
2-3) اجزای بانکداری الکترونیک در ایران .18
2-4) کارت های اعتباری .18
2-5) تشریح مفهوم عملکرد .26
2-6) عملکرد سازمانی .28
2-7) ابعاد ارزیابی عملکرد .28
2-8) انواع ارزیابی عملکرد .29
2-9) فرآیند ارزیابی عملکرد .31
2-10) اهداف ارزیابی عملکرد .31
2-11) مدل های شناخته شده در زمینه ارزیابی عملکرد (فرایندها و چارچوبها) .31
2-11-2) ماتریس عملکرد (1989) .32
2-11-3) مدل نتایج و تعیین کننده ها (1991) .32
2-11-4) هرم عملکرد (1991) .33
2-11-5) کارت امتیازدهی متوازن (1992) .33
2-11-6) فرایند کسب و کار (1996) .34
2-11-7) تحلیل ذی نفعان (2001) .35
2-11-8) مدل تعالی سازمان .36
2-11-9) چارچوب مدوری و استیپل (2000) .36
2-12) سودآوری .38
2-13) رضایت مشتری .38
2-14) احساس امنیت مشتری .42
2-15) پیشینه تحقیق .43
2-16) جمع بندی52
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1) مقدمه .54
3-2 روش تحقیق .54
3-3) جامعه و نمونه آماری تحقیق .55
3-3-1) جامعه آماری تحقیق .55
3-3-2) نمونه آماری تحقیق .55
3-4) روش ها و ابزار گردآوری اطلاعات .57
3-5) روایی و پایایی پرسشنامه .58
3-5-1) روایی .58
3-5-2) پایایی .58
3-6) روش تجزیه و تحلیل داده ها .59
3-6-1) تجزیه و تحلیل با استفاده از آمار توصیفی .59
3-6-2) تجزیه و تحلیل با استفاده از آمار استنباطی .60
3-6-3 ) تحلیل رگرسیون .60
3-6-4) آزمون دوربین واتسون .61
3-6-5) تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری .61
3-6-6 ) آزمون کلموگروف – اسمیرنف.62
3-6-7 ) آزمون t-value .62
3-6-8 ) تحلیل عاملی تأییدی .63
3-6-9 ) شاخص های برازندگی .64
3-6-9-1 ) آزمون خی – دو .64
3-6-9-2 ) شاخص RMSEA .64
3-10) جمع بندی .64
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های تحقیق
4-1) مقدمه: .67
4-2) توصیف متغیر های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان: .68
4-3) توصیف متغیر های تحقیق: .71
4-4) آزمون فرضیات تحقیق: .73
4-5) یافته های جانبی تحقیق .79
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1) مقدمه .84
5-2) نتیجه گیری .84
5-2-1 ) نتایج بررسی توصیفی داده ها .84
5-2-2 ) نتایج آمار استنباطی .85
5-3 ) پیشنهادات بر مبنای یافته های تحقیق .86
5-4) محدودیت های تحقیق .87
5-5 ) پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده .88
منابع و مآخذ .89
پیوست ها .96
چکیده انگلیسی109
فهرست جداول
جدول 2-1) ابعاد مدل سرکوال 42
جدول 2-2) پیشینه تحقیق 47
جدول 3-1) ضرایب آلفای کرونباخ مربوط به متغیر ها 59
جدول 4-1) توصیف متغیر جنسیت 68
جدول 4-2) توصیف متغیر سن 69
جدول 4-3) توصیف متغیر تحصیلات 70
جدول 4-4) توصیف متغیر سودآوری 71
جدول 4-5) توصیف متغیر احساس امنیت مشتریان 71
جدول 4-6) توصیف متغیر رضایت مشتریان 71
جدول 4-7) توصیف متغیر تنوع کاربرد کارتهای ATM 72
جدول 4-8) توصیف متغیر بهبود عملکرد 72
جدول4-9) خلاصه وضعیت مدل رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای ATMو بهبود عملکرد 73
جدول4-10) تحلیل واریانس مدل رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای ATM و بهبود عملکرد 73
جدول4-11) ضرایب مدل های رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای ATMو بهبود عملکرد 74
جدول4-12) خلاصه وضعیت مدل رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای ATM و سودآوری 74
جدول4-13) تحلیل واریانس مدل رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای ATMو سودآوری 75
جدول4-14) ضرایب مدل های رگرسیون بین تنوع کاربرد کارت های ATMو سودآوری 75
جدول4-15) خلاصه وضعیت مدل رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای ATM و رضایت مشتریان 76
جدول4-16) تحلیل واریانس مدل رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای ATM و رضایت مشتریان76
جدول4-17) ضرایب مدل های رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای ATMو رضایت مشتریان.77
جدول4-18) خلاصه وضعیت مدل رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای ATMو امنیت مشتریان77
جدول4-19) تحلیل واریانس مدل رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای ATMو امنیت مشتریان. 78
جدول 4-20) ضرایب مدل های رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای ATM و امنیت مشتریان78
جدول4-21) آزمون تی وضعیت موجود متغیرهای تحقیق. 79
جدول4-22) آزمون تی وضعیت موجود متغیرهای تحقیق در دو بخش. 80
جدول4-23) آزمون تی مقایسه متغیرهای تحقیق در دو بخش 81
جدول 4-24) خلاصه مدل رگرسیون در دو بخش خصوصی و دولتی 82
فهرست نمودار و اشکال
شکل1-1) مدل مفهومی تحقیق .7
شکل 2-1) مدل فورنل .40
شکل2-2) مدل کانو 41
هدف از این پایان نامه نقش کدینگ کانال در بازدهی سیستم OFDM می باشد که در 6 فصل به آن پرداخته می شود
تعداد صفحات | 110 |
حجم | 1 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | |
دسته بندی | مهندسی برق |
هدف از این پایان نامه بررسی تاثیر بیع خیاری بر بانکداری اسلامی می باشد
تعداد صفحات | 156 |
حجم | 386 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | فقه،حقوق،الهیات |
با توجه به این که نظام اقتصادی ما مبتنی بر مبانی اسلامی است لذا این پایان نامه با عنوان بررسی تاثیر بیع خیاری بر بانکداری اسلامی در سیستم های مالی و حوزه های بانکداری اسلامی و در بازارهای مالی کاربرد دارد و می تواند نسخه ای باشد برای بسیاری از کشورهای اسلامی تا نظام اقتصادی خود را بر اساس آن تنظیم کرده و در نتیجه باز دهی اقتصای خود را افزایش دهند.
بطور کلی بیع خیاری بر بانکداری اسلامی تاحدود نسبتاً زیادی تاثیر دارد و از آن می توان در نظام بانکداری می-توان به صورت بدون ربا استفاده نمود. همچنین، بیع خیاری با استفاده از همین حق خیاری که برای بایع ومشتری قائل است می تواند در صورتی که هر یک از طرفین احساس کنند که در آستانه تحمل ضررند با استفاده حق خیار خود ثمن یا مثمن را پس بگیرند. یافته ها بیانگر اینست که میزان آگاهی مشتریان از بیع خیاری بالاتر از حدمتوسط است.
در حال حاضر با توجه به گسترش معاملات اقتصادی بیع خیاری توسعه روز افزونی داشته،و طبعا اثرات نامحدودی بر اقتصاد ما خواهد داشت پس از وظایف دولت است که این عقد را بر پایه قوانین و موازین اسلامی بنا کند. بیع خیاری در فقه شیعه و اهل سنت دارای سابقه ی بسیار طولانی است فقیهان امامیه از این عقد تحت عنوان بیع خیاری یا بیع شرط نام برده و فقهای عامه با نام های گوناگونی نظیر بیع الوفاء یا بیع المعامله از آن یاد کرده اند. بیع خیاری عقدی است که در صورت به کار گیری صحیح می تواند تاثیرات مثبت بسیاری بر اقتصاد داشته باشد و خصوصا در بانک ها هم می تواند به صورت چشمگیری مورد توجه قرار گیرد.
فهرست مطالب
فصل اول کلیات
1-1-مقدمه 2
1-3-پیشینه ی تحقیق 3
1-4-اهمیت پژوهش 5
1-6-پرسش های پژوهش 5
1-7-فرضیه های پژوهش 6
1-8-چه کاربردهایی از انجام این تحقیق متصور است؟ 6
1-9-روش پژوهش و گرد آوری اطلاعات 6
فصل دوم پیشینه تحقیق
2-1. بررسی پژوهشهای انجام شده 8
2-1. قصد انعقاد بیع شرط 31
2-2. شرایط صحت بیع شرط 31
2-3. شرایط شرط در بیع شرط 32
2-4. آثار بیع شرط 32
2-7. ماهیت حقوقی اسقاط 40
2-8. اسقاط صریح یا ضمنی 41
2-9. اسقاط حق خیار با منتفی شدن مبنای آن 41
2-10. اسقاط خیار 42
3-1. شرط در بیع خیاری خلاف مقتضای عقد است 47
3-2. شرط در بیع خیاری حیله رباست 48
3-3. حیله های ربا 48
3-4. بیع خیاری و حیل ربا 48
3-5. اقسام بیع خیاری 50
3-6. تقسیم بیع خیاری از جهت انواع شرط رد ثمن 52
3-7. احکام بیع خیاری 53
4-1. تعریف بانک و اهداف آن 87
4-2. انواع تسهیلات اعطایی بانکها 89
4-3. اقسام بیع خیاری و تعیین اقسام متناسب در بانکداری 96
4-5. ظرفیت فقهی بیع خیاری در تخصیص منابع 100
4-6. کاربرد بیع خیاری در بازارهای مالی نقد 104
4-7. اوراق مالی قابل خرید و فروش 106
4-8. بیع خیار در بازارهای مشتقه 109
4-8-1. بازارهای مشتقه 109
4-8-2. بازار نقد و مشتقه 109
4-8-3. انواع قراردادها در بازارهای مشتقه 110
4-14-4. دیدگاه فقهی ابزارهای مشتقه 110
4-8-5.کاربردهای بیع خیار در بازارهای مشتقه 111
5-11-2. تحلیل فرضیات 115
4-8-7. جمع بندی 118
منابع
هدف از این پایان نامه بررسی رابطه بین مدیریت سرمایه فکری با عملکرد مالی در بانک پارسیان می باشد
تعداد صفحات | 158 |
حجم | 1 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | مدیریت |
هدف از این پایاننامه بررسی فرآیند ارزیابی عملکرد در دانشکده ها و ارائه راهکارهایی جهت بهسازی نیروی انسانی در دانشکده شهید رجایی کاشان بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد
تعداد صفحات | 124 |
حجم | 128 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
مفهوم بهسازی
رسیدن به اهداف سازمان بستگی به توانایی کارکنان در انجام وظایف محوله و انطباق با محیط متغیر دارد. اجرای آموزش و بهسازی نیروی انسانی سبب میشود تا افراد بتوانند متناسب با تغییرات سازمانی و محیطی، به طور مؤثر فعالیتهایشان را ادامه داده و بر کارایی خود بیفزایند. بنابراین آموزش و بهسازی، کوشش مداوم و برنامه ریزی شده به وسیله مدیریت برای بهبود سطوح شایستگی کارکنان و عملکرد سازمانی است.در گذشته چنین گمان می رفت که زمان آموختن با زمان کارکردن و زندگی کردن از هم جدا هستند و بنابراین برای آن ها آموزشی در خور توجه بود که پیش از آغاز کار به افراد داده م یشد. بر این گمان انسان برای زمانی میآموزد و سپس به زندگی و کار مولد و سودمند می پردازد و زمانی که کار و زندگی آغاز می شود، دیگربرای آموزش و پرورش جایی در خور توجه وجود ندارد. این اندیشه اکنون اعتبار ندارد و آموزش و پرورش با زیستن انسان همراه شده است)زگهوار تا گوردانش بجو(به نحوی که همه مردم برای همه وقت باید به آموختن بپردازند و از تاز ههای دانش بشری خود را تازه سازند و با نیرو و آگاهی بیشتر زندگی سودمند رادنبال کنند.
آموزش وبهسازی نیروی انسانی
آموزش همواره به عنوان وسیل های مطمئن در جهت بهبود کیفیت عملکرد و حل مشکلات مدیریت مدنظر قرار می گیرد و فقدان آن نیز یکی از مسائل اساسی و حاد هر سازمان را تشکیل میدهد.بدین جهت به منظور تجهیز نیروی انسانی سازمان و بهسازی وبهر ه گیری هر چه مؤثرتر از این نیرو، بی شک آموزش یکی ازمهمترین و مؤثرترین تدابیر و عوامل برای بهبود امور سازمان به شمار میرود. لازم به تذکر است که آموزش یک وظیفه اساسی در سازمانها و یک فرآیند مداوم و همیشگی است و موقت وتمام شدنی نیست. کارکنان در هر سطحی از سطوح سازمان، اعم از مشاغل ساده یا مشاغل پیچیده مدیر یا زیردست محتاج آموزش و یادگیری و کسب دانش و مهارتهای جدید هستند و باید همواره برای بهتر انجام دادن کار خود از هر نوع که باشد، روشها واطلاعات جدیدی کسب نمایند و مضافاً اینکه هر وقت شغل کارکنان تغییر پیدا کند، لازم است اطلاعات و مهار تهای جدیدی برای ابقای موفقیت آمیز وظایف شغل مربوطه را فرابگیرد(ابطحی،32:1384).برنامه های آموزش کارکنان در یک سازمان میتواند نیاز به نیروی انسانی متخصص در آینده را نیز رفع کند و تضمینی برای حل مشکلات کارکنان باشد.